piątek, 29 marca 2024

Wiadomości

  • 16 komentarzy
  • 8371 wyświetleń

Plany GDDKiA

Przygotowana i przyjęta przez Rząd aktualizacja Programu Budowy Dróg Krajowych na lata do 2023 roku (z perspektywą 2025), oznacza zwiększenie środków finansowych przeznaczonych na drogi krajowe ze 107 mld zł na 135 mld zł. Nowelizacja Programu zapewnia również priorytetowe potraktowanie S19 i zapewnienie jej finansowanie na całej długości a tym samym na jej przebiegu podlaskim - informuje Rafał Malinowski z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Białymstoku.


Założenia strategiczne

Z projektu Uchwały Rady Ministrów wynika, że do chwili zamknięcia Programu 2023(2025) ma powstać cała podlaska część S19:

- granica państwa – Białystok

- Białystok - Lubartów - na odcinku Choroszcz (węzeł Białystok Zachód) – Ploski oraz Ploski – Chlebczyn (woj. mazowieckie)

Takie założenie nie przesądza w tej chwili o tym jak przebiegać będzie S19 na północ od Białegostoku, natomiast potwierdza przebieg S19 na południe, na kierunku Białystok – Lublin.

Przyjęcie aktualizacji PBDK na lata 2014-2023 (2025) oznacza konieczność intensyfikacji prac przygotowawczych nad S19 na Podlasiu.

Przyspieszenie prac przygotowawczych

Wpisują się w to ostatnie starania białostockiego oddziału GDDKiA, którego dyrektor Wojciech Borzuchowski w połowie maja wystąpił z wnioskiem o rezygnację z koncepcji programowej dla odcinka S19 Dobrzyniewo - Choroszcz (węzeł Białystok Zachód) wraz z pododcinkiem łączącym Dobrzyniewo z istniejącą obwodnicą Wasilkowa – (węzeł Sochonie) i w ten sposób przyspieszenie realizacji zadania, na podobnej zasadzie jak zrobiono to z obwodnicą Augustowa. Starania te wsparli posłowie, pisząc 24 maja do Generalnego Dyrektora „prośbę o pilną realizację oraz ujęcie w najbliższych zamierzeniach odcinka Sochonie - Dobrzyniewo - Choroszcz.”

W połowie czerwca Oddział uzyskał zgodę Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad na rezygnację z Koncepcji Programowej dla odcinka Sochonie – Dobrzyniewo – Choroszcz (węzeł „Białystok Zachód”). Dzięki takiemu rozwojowi sytuacji Oddział rozpoczął przygotowania materiałów do przetargu w systemie „Projektuj i buduj”, czyli obecnie najszybszym możliwym trybem na zrealizowanie tej inwestycji. Ze względu na teren przez który droga ma prowadzić, przed ogłoszeniem przetargu na realizację w trybie projektuj i buduj zostaną jeszcze wykonane badania geologiczne (odrębny przetarg na wyłonienie wykonawcy badań – planowany w 2017).

Najnowszy harmonogram prac nad odcinkiem Sochonie – Dobrzyniewo – Choroszcz:

- 2017/2018 – badania geologiczne i ich oprac.

- IV kw. 2018. – ogłoszenie przetargu na P&B

- III kw. 2019 – podpisanie umowy z wykonawcą P&B

- III/IV kw. 2020 – wniosek o zrid

- I kw. 2021 – uzyskanie zrid

- I kw. 2021 – rozpoczęcie robót budowlanych

- II kw. 2023 kw. – zakończenie inwestycji

Odcinek krótki, ale bardzo ważny

Będzie to pierwszy realizowany odcinek S19, i choć to fragment relatywnie krótki (16 kilometrów, w tym 7 km drogi ekspresowej), ale mającym znaczenie strategiczne dla układu dróg krajowych w okolicy Białegostoku.

1. Wybudowanie tego fragmentu drogi ekspresowej S19 (Dobrzyniewo – Choroszcz) i dk 65 (Sochonie – Dobrzyniewo) pozwoli wyprowadzić ruch tranzytowy (przede wszystkim pojazdy ciężkie) z tzw. trasy generalskiej w Białymstoku, czyli miejskiej obwodnicy. Dzięki temu m.in. skończą się korki przy wylocie na Augustów, a na całej obwodnicy znacząco spadnie liczba pojazdów ciężkich.

2. Niezależnie od tego, jaki ostatecznie zostanie przyjęty wariant przyszłego przebiegu S19

- czy „daleki” od Sokółki przez Korycin – Knyszyn – Dobrzyniewo,

- czy „bliski” – Sokółka – Czarna Białostocka – obw. Wasilkowa,

to i tak - połączenie z S8 w kierunku na Warszawę zapewni właśnie dwujezdniowy odcinek Dobrzyniewo – Choroszcz;

3. Wybudowanie odcinka Sochonie – Dobrzyniewo – Choroszcz (węzeł Białystok Zachód) oznacza także realizację na drodze ekspresowej S8 węzła „Białystok Zachód”, który będzie w przyszłości miejscem połączenia S8 z tzw. Via Carpatią (S19) od Lublina do Białegostoku.

Dokumentacja i środowisko

Pozostałe odcinki S19 są w fazie aktualizacji Studium Techniczno Ekonomiczno - Środowiskowego i materiałów do wniosku o decyzje środowiskową.

Według najnowszych planów najszybciej rozpocznie się realizacja dwóch odcinków:

- Kużnica (granica państwa) – Sokółka – 35 km

- Ploski – Chlebczyn (z obejściem Bielska Podlaskiego i Siemiatycz) – 68 km

Zawansowanie prac przygotowawczych wskazuje że w przyszłym roku (2018) możliwe będzie wystąpienie z wnioskiem o wydanie decyzji środowiskowych dla obu tych odcinków i uzyskanie tych decyzji. Wówczas realne jest ogłoszenie przetargu w IV kw. 2018 i podpisanie umowy w systemie Projektuj i buduj w IV kw. 2019. Roboty budowlane na obu odcinkach prowadzone byłyby w latach 2021 – 2023 roku

Z kolei w latach 2022 – 2024 wybudowana zostałaby tzw. Południowa Obwodnica Białegostoku, czyli odcinek Choroszcz (węzeł „Białystok Zachód”) – Ploski o długości 42 km (S19) i 13 km odcinkiem dk 65 Kudrycze – Kuriany Grabówka.

Odcinki S19 na północ od Białegostoku powstaną po wyborze (prawdopodobnie w 2019 roku) ostatecznego przebiegu S19 pomiędzy Sokółką a Choroszczą, a precyzyjniej węzłem Białystok Zachód. Obecne analizowane i porównywane są dwa korytarze:

  1. „Daleki”, czyli Sokółka – Korycin – Knyszyn – Dobrzyniewo – Choroszcz (węzeł Białystok Zachód).

  2. „Bliski”, czyli Sokółka - Czarna Białostocka – węzeł Św. Woda – węzeł Sochonie – w. Dobrzyniewo – Choroszcz (węzeł Białystok Zachód).

Realizacja planowana jest na lata 2023 - 2025, a więc w ramach obecnego PBDK 2014-2023 (2025) - informuje GDDKiA Białystok

 

Komentarze (16)

Grajewo znów zapomniane, co robią nasze władze w sprawie kilometrowych korków? Wysepki?

Jak to co? Wysepki wszedzie😊 będzie się lepiej jeździło, karetka na pewno szybko dojedzie..

Środkiem drogi wysepka za wysepką, po bokach pewnie wysokie krawężniki i czerwone oborowe barierki. Jak trafi się na ciągnik to będzie ciągnął sznur osobówek przez cało ulice Wojska Polskiego.

😥 oj, jaki dobry gospodarz 😂

No przecież 25 wysepek na W. Polskiego..a co to pryszcz..haha..a mozna było półwysepki...a moze uda sie póldworzec PKP i pół PKS..bo w połowach nam wychodzi...

Najlepsza to jest wysepka koło PKO ani to wjechac a juz wyjechac to lepiej nie mowic wjazd jedno kierunkowy szkoda slow Pieniadze w bloto .

Fajnie że zrobią ścieżkę rowerową przy okazji tak dużego remontu...Dziękujemy Wam Włodarze - wybory już niedaleko...

Przenoszą pomniki.

Lepiej niech Naszego miasta nie ruszają, jak mają taką manianę jak na Wojska Polskiego robić.

Chciałbym znać z imienia i nazwiska idiotów projektantów, inwestora, nadzór budowlany. Wczoraj widziałem karetkę i straż pożarną jadące 15km/h przez dobry kilometr. Jechał rowerzysta i nie mógł ustąpić miejsca. To nie liczenie się ze zdrowym rozsądkiem i wydawanie publicznych pieniędzy na nic! Gdzie wspaniałe władze miasta? Bardzo śmiesznie jak kombinują przypisać sobie remont Wojska Polskiego.

Plany GDDKiA to nie plany władz miasta. Te w sprawien dróg krajowych mają mało do powiedzenia. Oczywiście lepiej udawać, że się wie, niż wiedzieć...

kto zgodził się na taki remont? Gdzie, są włodarze miasta, gdzie opinia policji, gdzie zdrowy rozsądek projektantów? Jak to ma usprawnić ruch? Niech ktoś wyjaśni.

No właśnie. Dlaczego władze miasta nie protestowały w sprawie tych wysepek?

Rozumiem że będą jakieś ścieżki rowerowe po chodnikach, bo nie wyobrażam sobie jazdy rowerem po tych przesmykach i wyprzedzających mnie samochodów, zwlaszcza ciężarowych.

Za takie projekt przebudowy ul.W.Polskiego brukwiany medal dla projektanta,dwa medale dla Burmistrza,a trzy dla Rady Miasta za zatwierdzenie takich pomysłów .

Nie bardzo rozumiem co nas obchodzą drogi w Białystok i akalice?

Dodaj zdjęcie do komentarza (JPG, max 6MB):
Informacja dla komentujących
Redakcja portalu nie ponosi odpowiedzialności za treści publikowane w komentarzach. Zastrzegamy mozliwość opóźnienia publikacji komentarza lub jego całkowitego usunięcia.